Compartiment Asistență Socială

Beneficii de Asistență Socială

Beneficiile de asistență socială sunt ajutoare bănești acordate de stat în anumite situații persoanelor sau familiilor, pe o perioadă determinată de timp.

I. VENITUL MINIM DE INCLUZIUNE

CE ESTE VENITUL MINIM DE INCLUZIUNE (VMI)?

VMI reprezintă un program de asistență socială, creat pentru a ajuta persoanele și familiile aflate în situații vulnerabile să depășească mai ușor obstacolele financiare pe care le întâmpină.
VMI este un beneficiu prevăzut în Legea nr. 196/2016 privind venitul minim de incluziune și are două componente:

1.  SPRIJIN PENTRU INCLUZIUNE
  • Această componentă are ca scop prevenirea și combaterea sărăciei și a riscului de excluziune socială și înlocuiește ajutorul social acordat anterior pentru asigurarea venitului minim garantat.
2. SPRIJIN PENTRU FAMILIA CU COPII
  • Această componentă se acordă familiilor cu copii aflați în întreținere cu vârsta de până la 18 ani și are ca scop prevenirea sărăciei și încurajarea participării copiilor la educație, înlocuind alocația pentru susținerea familiei.

O familie sau persoană singură poate beneficia de o singură componentă sau de ambele, în funcție de nivelul venitului de care dispune, componența familiei, calitatea de persoană în vârstă sau participarea copiilor la educație.

Pentru accesarea VMI este necesară depunerea unei singure cereri, indiferent dacă familia/persoana singură va beneficia de una sau de ambele componente ale acestui beneficiu de asistență socială. De asemenea, acordarea VMI se face printr-o plată unică lunară, indiferent dacă este vorba de una sau de ambele componente ale sale.

VMI nu se rezumă la acordarea unei sume de bani. Acest ajutor conține un pachet integrat de măsuri de sprijin în domenii-cheie, cum ar fi: ocuparea forței de muncă, serviciile sociale, educația, sănătatea și locuirea, toate contribuind la reducerea riscului de sărăcie și excluziune socială.

CINE POATE SOLICITA VMI
– VMI poate fi solicitat atât de persoanele singure, cât și de familiile care îndeplinesc condițiile de acordare. VMI se acordă persoanelor singure/familiilor care obțin un venit net calculat în conformitate cu legea* mai mic sau egal cu nivelurile maxime stabilite prin lege, pentru fiecare dintre cele două componente:

  • Pentru ajutorul de incluziune, nivelul maxim al venitului net* trebuie să fie de 366 lei/ persoană, respectiv 533 lei în cazul persoanei singure cu vârsta de cel puțin 65 de ani.
  • Pentru ajutorul pentru familia cu copii, nivelul maxim al venitului* trebuie să fie de 930 lei/membru de familie.

*Pentru mai multe informații referitoare la modul de calcul al venitului net ajustat (conform reglementărilor VMI), vă recomandăm să luați legătura cu asistentul social din cadrul primăriei

PAȘII NECESARI PENTRU A SOLICITA VMI

Venitul minim de incluziune se acordă în baza unui dosar întocmit de solicitant. Dosarul trebuie să conțină următoarele documente:

  • Formularul standard de cerere VMI, care conţine date privind solicitantul şi date privind componenţa familiei;
  • Declaraţia pe propria răspundere;
  • Angajamentul de plată (pentru situaţiile în care se pot constata drepturi acordate necuvenit);
  • Actul de identitate al solicitantului şi al membrilor familiei;
  • Adeverinţe de venit pentru toate sursele de venit, după caz;
  • Certificat de naştere pentru fiecare copil, după caz;
  • Certificat de deces pentru oricare membru decedat al familiei, după caz;
  • Dovada şcolarizării pentru copiii cu vârsta cuprinsă între 3 şi 16 ani;
  • Alte documente specifice situaţiei solicitantului/beneficiarului.

Cererea de acordare a venitului minim de incluziune, însoţită de documentele doveditoare, se depune pe suport hârtie sau se transmite electronic şi se înregistrează la serviciul public de asistenţă socială de la nivelul primăriei comunei Cicârlău

După depunerea cererii însoțite de documentele necesare, dosarul solicitantului va și preluat și analizat de către angajații serviciului public de asistență socială din cadrul primăriei.  În urma analizei, dosarul va fi înaintat primarului pentru emiterea dispoziției de acordare sau respingere, conform fiecărui caz în parte. Solicitantului de VMI îi va fi comunicată dispoziția primarului privind aprobarea sau respingerea acordării dreptului.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi 08:00 – 12:00

 


II. INDEMNIZATIA PENTRU CREȘTEREA COPILULUI/STIMULENTUL DE INSERȚIE
Cine poate solicita acest serviciu
– persoanele /familiile care au în întretinere un copil nou născut.

Care sunt criteriile de acordare
Condiția principală pentru a beneficia de indemnizație pentru creșterea copilului este ca cel puțin unul din părinți să aibă stagiul de cotizare satisfăcut, de 12 luni în ultimele 24 luni dinaintea nașterii copilului.

Pașii ce trebuie urmați
Se depune cererea tip împreună cu actele necesare, prezentate atât în copie xerox cât și în original.

Care este timpul de soluționare a solicitării
Drepturile privind indemnizația pentru creșterea copilului se stabilesc de către AJPIS Maramureș începând cu data de la care beneficiază de concediu pentru îngrijirea copilului, aprobat de angajator, dacă cererea este depusă în termen de 60 zile de la data nașterii copilului, data aprobării concediului pentru îngrijirea copilului, după caz sau cu data cererii dacă se depășeșete acest termen.

Acte necesare
• Stagiu de cotizare (inclusiv luna nașterii copilului);
• Anexa nr. 2 -completată de angajator;
• Ultima foaie de boală-copie;
• Cererea de acordare a concediului pentru îngrijirea copilului- copie;
• Decizia de suspendare a contractului de muncă-original;
• Acte de identitate părinți-copie+original;
• Certificate de naștere-copie+original;
• Extras de cont-opțional;
• Adeverință cu data reînceperii activității-stimulent de inserție;
• Un dosar carton, șină/plic.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi: 08:00 – 12:00



III
. ALOCAȚIA DE STAT PENTRU COPII, ALOCAȚIA DUBLĂ
Cine poate solicita acest serviciu
– Părinții copiilor în vârstă de până la 18 ani (sau până la finalizarea studiilor liceale sau profesionale, la cursuri de zi), copii născuți în străinătate, copii încadrați în grad de handicap.

Pașii ce trebuie urmați
– Se depune cererea tip împreună cu actele necesare, prezentate atât în copie xerox cât și în original.

Care este timpul de soluționare a solicitării
Drepturile privind indemnizația pentru creșterea copilului se stabilesc de către AJPIS Maramureș începând cu luna următoare nașterii copilului. Pentru copiii cu vârsta de peste 1 an, alocația de stat se acordă începând cu data depunerii cererii și cu plata pe cel mult 12 luni în urmă.

Acte necesare
• Certificate de naștere copil-original+copie xerox;
• Cărți de identitate părinți-original+copie xerox;
• Extras de cont(optional);
• Pentru copii născuți în străinătate actele sunt particulare pentru fiecare țară și situație de aceea, rugăm părinții să se prezinte la biroul de specialitate pentru informații complete.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi: 08:00 – 12:00
  



IV. INDEMNIZATIA PENTRU PERSOANE ÎNCADRATE ÎN GRADUL GRAV CU ÎNSOȚITOR
Cine poate solicita acest serviciu
– Copii și adulți cu domiciliul sau reședința în comuna Cicârlău, încadrați în gradul de handicap grav cu însoțitor.

Pașii ce trebuie urmați
– Se depune cererea tip împreună cu actele necesare, prezentate atât în copie xerox cât și în original.

Acte necesare
• Acordul de la DGASPC MM prin care se optează pentru indemnizația lunară.
• Actele de identitate ale tuturor persoanelor care locuiesc cu persoana cu handicap, inclusiv al persoanei bolnave;
• Copie după buletinele de identitate ale tuturor copiilor pe care îi are persoana cu handicap, chiar dacă acestia nu mai locuiesc cu persoana bolnavă;
• Adeverinţele de venit ale tuturor persoanelor care locuiesc cu persoana cu handicap, inclusiv a persoanei cu handicap (cupon pensie și decizie pensionare);
• Certificatul de handicap;
• Ancheta socială se efectuează în prezenţa persoanei bolnave;
• Termenul de efectuare al anchetei sociale este de 30 de zile.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi: 08:00 – 12:00


V. STIMULENT EDUCAȚIONAL
Cine poate solicita acest serviciu
Pot beneficia de stimulent educațional sub formă de tichete sociale familiile cu copii de vârstă preșcolară.

Criteriile de acordare
Condiția principală pentru a putea beneficia de stimulent educațional sub formă de tichete sociale este ca familia să nu depășească baremul de 284 lei/membru de familie iar copiii să frecventeze regulat grădinița fără a avea absențe nemotivate.

Pașii ce trebuie urmați
1. Se depune cererea tip împreună cu actele necesare, prezentate atât în copie xerox cât și în original.
2. Se emite Dispoziția Primarului de stabilire, neacordare, modificare sau încetare a cererii.

Timpul de soluționare a solicitării
Drepturile privind beneficiile de asistență socială se acordă începând cu luna urmatoare depunerii cererii prin emiterea unei “dispoziții a primarului” in termenul stabilit de lege, termen care nu depaseste 30 zile,

Acte necesare
• Acte de identitate, certificate de naștere pentru toți membrii familiei;
• Certificate de căsătorie/sentință de divorț/sentință încredințare minor;
• Acte privind veniturile nete obținute în luna anterioară depunerii cererii;
• Adeverință de venit eliberată de Administrația Finanțelor Publice pentru persoanele care nu realizează venituri;
• Adeverință de la grădiniță.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi: 08:00 – 12:00



VI. AJUTOARE PENTRU ÎNCĂLZIREA LOCUINȚEI (GAZE NATURALE, LEMNE, ENERGIE ELECTRICĂ)
Cine poate solicita acest serviciu
– familiile/persoane singure cu venituri reduse

Care sunt criteriile de acordare
Codiția principală pentru a putea beneficia de ajutoare pentru încălzirea locuinței este ca familia /persoana singură să nu depășească baremul de 750 lei/membru de familie precum si condiția să nu dețină bunuri ce duc la excluderea acordării beneficiilor de asistenta sociala conform Anexa nr. 4 la Normele Metodologice .

Care sunt pașii care trebuie urmați
Se depune cererea tip împreună cu actele necesare, prezentate atât în copie xerox cât și în original.
Se efectueaza Ancheta socială la domiciliul solicitantului (după caz) în vederea stabilirii componenței familiei, a veniturilor precum și a condițiilor de locuire și sănătate ale familiei/persoanei.
Se emite Dispoziția Primarului de stabilire, neacordare, modificare sau încetare a cererii.

Care este timpul de soluționare a solicitării
Drepturile privind beneficiile de asistență socială se acordă începând cu luna urmatoare depunerii cererii prin emiterea unei “dispoziții a primarului” in termenul stabilit de lege, termen care nu depaseste 30 zile,

Ce documente trebuie să pregătească solicitantul?
1. cerere şi declaraţie pe propria răspundere (formular tip).
2. factura de gaz /curent + buletin titular contract gaz/curent
3. cărţi de identitate pentru toţi membrii familiei şi certificate de naştere pentru copii (copii xerox).
4. venit net din luna precedentă depunerii cererii :adeverinţe salar net, cupoane pensie, şomaj, indemnizaţii, pensia alimentară (nu se iau în calcul alocaţiile de stat, banii de liceu şi bursele sociale).
5. acordul proprietarului (împuternicire scrisă) în cazul: contractului de închiriere, comodat, concesiune
6. talonul maşinii/certificat de înmatriculare-copie xerox
7. pentru venituri ocazionale – declaraţie pe propria răspundere
8. Pentru elevi, studenţi, nepoţi din alte localităţi/adrese: dovezi privind componenţa familiei (livret de familie/acte de identitate) şi a veniturilor, pentru a se stabili venitul corespunzător elevului/nepotului.

Unde se depun actele
Compartiment Asistență Socială – Primăria Cicârlău
Telefon: 0262-481.002 int.116

Program preluare/eliberare acte
Luni – Joi: 08:00 – 12:00